Katsastusvaatimukset

Tämä dokumentti on tarkoitettu sekä kilpailijoille että katsastuksia tekeville henkilöille. Ajoneuvon omistaja suorittaa kaikki tarvitut korjaukset, ei katsastaja. Yksittäistapauksissa katsastaja / järjestäjä voi vaatia lisäyksiä. Huomioithan myös muut kilpailijat ja noudatat näitä ohjeita! Älä tee omia “patenttiratkaisuja” (esim. bensapumppu nippusiteillä kiinni) tai yritä huijata katsastuksessa! Silloin varmistat parhaiten, että sinä et ole se, jonka takia kaikkien kilpailu mahdollisesti keskeytyy tai loppuu jopa kokonaan.

HUOM! Tukes ohjeistukseen tutustuminen on pakollista kaikille kilpailijoille ja allekirjoittamalla osallistumislomakkeet vakuutat lukeneesi nämä ohjeet.

Vinkki: Käymällä oman autosi läpi ja tarkistamalla ajoasusi ennakkoon, helpotat katsastajien työtä ja vähennät itsellesi tarvetta tehdä muutoksia paikan päällä ennen kilpailuja.

Sisusta

  • Pelastuskortti, jos saatavilla autoon, on hyvä olla tulostettuna (tästä saa papukaijamerkin)
  • Turvavyöt kiinni korissa (myös lukko)
  • Penkit kiinni (kokeile)
  • Ratti kiinni (kokeile)
  • Jos autossa on sammuttimia, niin oltava hyvin kiinni. Mustekala tai vastaava ei riitä. (kokeile)
  • Ei irtotavaraa. Tarkistus myös penkkien alta. Läppäri saa olla, mutta kiinni penkissä esim. mustekalalla
  • Jarrupoljintuntuma OK (polkaise)
  • Turvakaaret kiinni (kokeile)
  • Sisältä ei saa näkyä konehuoneeseen tai peräkonttiin. Tuliseinät oltava umpinaisia (palovaara)
  • Akku kiinni tukevasti (kokeile)
  • Jarrulinjat OK (esim. hydraulinen käsijarru)

Konehuone

  • Akku kiinni tukevasti (kokeile)
  • Ei likainen öljystä (ei vuotoja)
  • Polttoainelinjat OK. Pneumatiikkaputki ei sallittu (silmämääräinen tarkistus)
  • Paineensäädin kiinni
  • Roikkuvat lämpö- ja äänieristeet poistettava (tulipellin ja moottorin välissä)
  • Jarrunestettä säiliössä (jos säiliö näkyy)
  • Huohotinsäiliö tyhjä ja kiinni (vaaditaan ns. rakennetuista autoista) limupullo tms ei käy.
  • Moottori kiinni (kokeile). Varo puolia ja muita antureita ja johtoja.

Peräkontti

  • Akku tukevasti kiinni (kokeile)
  • Mahdolliset erilliset polttoainetankki ja keruusäiliö kiinni (nippusiteet eivät riitä)
  • Ei polttoainevuotoja
  • Ei irtotavaraa, kuten tunkkeja, renkaita tms. OEM tunkki voi olla paikoillaan ja vararengas kiinni (tarkista)
  • Jarruvarjon teline kiinni ja pussin sokka paikoillaan (jos jarruvarjo)
  • Jäähdytin kiinni

Alusta / kori

  • Kaikki renkaiden pultit paikoillaan
  • Renkaat kiinni (kokeile heilauttaa. Älä potki.)
  • Renkaiden on ominaisuuksiltaan ja kunnoltaan vastattava tavoiteltavaa ja saavutettavissa olevaa loppunopeutta (H = 210 km/h, V = 240 km/h, W = 270km/h Y = 300km/h). Renkaiden nopeusluokan osoittamaa nopeutta ei saa ylittää.
  • Kaikki jarrulevyt ja satulat paikoillaan (voi olla rumpukin)
  • Takajarruletkuissa ei pihtejä kiinni tms. virityksiä
  • Ei roikkuvia osia
  • Hybridit, sähköautot ja kaikki muut kuin dieseliä, huoltoasemapumppubensiiniä tai ilokaasua käyttävät autot merkittävä punaisella 5x5cm tarralla oikealle puolelle tuulilasiin (saa järjestäjältä)
  • Jarruvarjo vaaditaan yli 250km/h kulkevilta ajoneuvoilta sekä nopeusajossa että varttimaililla

Kuljettaja ja ajovarusteet

  • Kuljettaja ei saa olla päihteiden vaikutuksen alaisena ja hänen tulee olla fyysisesti sekä henkisesti ajokuntoinen.
  • Kuljettajan ajovarustuksen on oltava ajoneuvotyypille soveltuva.
  • Kuljettajan vähimmäisajovarusteet ovat kypärä, umpikengät, pitkähihainen paita, pitkät housut. Ajoneuvoon tehdyt muutokset voivat lisätä vaatimuksia kuljettajan ajovarusteille.
  • Ajoneuvossa on sallittua olla suorituksen aikana vain kuljettaja, ei matkustajia

Poikkeukset kuminpoltossa (burnis)

  • Kuljettajan viereisellä etuistuimella saa olla matkustaja. Matkustajalle on samat turvavaruste- (mm. turvavyöt) ja ajovarustevaatimukset kuin kuljettajalle. Kuljettaja vastaa matkustajasta.
  • Burniksessa ei ole kypärän käyttöpakkoa. Mikäli ajoneuvossa on turvakaaret, on kuitenkin käytettävä kypärää tai pään viereiset turvakaaret on pehmustettava. Esimerkiksi vesiputkien eristykseen käytettävä solukumieriste on hyvä ratkaisu.